Πώς θα σας φαινόταν, αν μετά την επίσκεψη στο γιατρό, η συνταγή του θα περιελάμβανε μερικές ώρες χρήσης παιχνιδιού σε υπολογιστή; Η εταιρία Brain Plasticity έχει αναπτύξει ένα παιχνίδι που στοχεύει στην εξάσκηση των γνωσιακών διαδικασιών και βρίσκεται σε συζητήσεις με την Αμερικανική Διεύθυνση Τροφίμων και Φαρμάκων (Food and Drug Administration - FDA) για την προώθησή του σαν θεραπευτικό φάρμακο...
Το παιχνίδι απευθύνεται σε άτομα με σχιζοφρένεια και στοχεύει στο να τα βοηθήσει να αντιμετωπίσουν τα προβλήματά τους σε ό,τι αφορά την προσήλωση και τη μνήμη τους, τα οποία συχνά συσχετίζονται με αυτήν τη διαταραχή. Στις αρχές του 2012, η εταιρία θα προχωρήσει σε μια δοκιμή με 150 συμμετέχοντες σε 15 διαφορετικά σημεία της χώρας. Στο πλαίσιο της δοκιμής, οι συμμετέχοντες θα παίξουν για μια ώρα, πέντε φορές την εβδομάδα, για έξι μήνες. Αν η ποιότητα ζωής τους βελτιωθεί με αυτήν τη δοσολογία, η Brain Plasticity θα επισπεύσει τη διαδικασία έγκρισης από την FDA.
Μια τέτοια εξέλιξη, είτε πρόκειται για τη σχιζοφρένεια, είτε για κάποια πιο συχνή διαταραχή, όπως η κατάθλιψη ή το άγχος, θα μπορούσε να αλλάξει το τοπίο στην Ιατρική. Η σύνδεση πάντως του FDA με τη βιομηχανία παιχνιδιών σκέψης μπορεί να έχει και μειονεκτήματα: τον Ιούνιο 2010, μια δημοσίευση στο έγκριτο περιοδικό Nature αμφισβήτησε την αποτελεσματικότητα των παιχνιδιών αυτών στη βελτίωση της «φυσικής κατάστασης» του εγκεφάλου. Σύμφωνα πάντως με τον Michael Merzenich, ιδρυτή της εταιρίας Posit Science που ειδικεύεται σε παρόμοια παιχνίδια, η εμπλοκή του FDA ενδεχομένως και να ξεχωρίσει την «ήρα από το σιτάρι» σε αυτό το πεδίο, εντοπίζοντας τα συγκεκριμένα παιχνίδια που μπορεί να έχουν επιδείξιμο και αξιοσημείωτο αποτέλεσμα. Αυτή η διαδικασία επιλογής θα είναι πάντως μια αρκετά πολύπλοκη διαδικασία. Μετά τη δημοσίευση της μελέτης στο Nature, οι αμφισβητίες της ανέφεραν ότι οι περίπου 11 χιλιάδες συμμετέχοντες είχαν προσφερθεί μόνοι τους, ήταν υγιείς και δε δέχτηκαν συγκεκριμένη δοσολογία, καταλήγοντας ότι η ωφέλεια από τη χρήση παιχνιδιών πρέπει να διερευνηθεί πιο αποτελεσματικά. Η προσέγγιση της Brain Plasticity αποσκοπεί σε ένα καλά ορισμένο τμήμα του πληθυσμού και περιλαμβάνει συγκεκριμένη δοσολογία για το πόσο συχνά και για πόση ώρα πρέπει να παίζουν οι συμμετέχοντες για να έχουν αποτελέσματα.
Σύμφωνα με άλλους εμπλεκόμενους, η ενασχόληση της FDA θα είναι ιδιαίτερα αργή και δύσκαμπτη, κάτι που αντίκειται με τις γρήγορες και συχνές διαδικασίες αναβάθμισης και προσαρμογής κατά την ανάπτυξη ενός παιχνιδιού. Παράλληλα, η FDA μπορεί να επιλέξει να μην ασχοληθεί καν με τα εκατοντάδες παιχνίδια που ισχυρίζονται ότι βελτιώνουν τις γνωσιακές μας επιδόσεις, με αμφίβολα πάντως αποτελέσματα. Ένας συμβιβασμός όπου η FDA θα εξέδιδε κατευθυντήριες γραμμές για το τι πρέπει να αναζητούν οι καταναλωτές σε ένα θεραπευτικό παιχνίδι, αντίστοιχα με αυτό που κάνει για τη χρήση των ιατρικών εφαρμογών στα smartphones, μπορεί να είναι η λύση, σύμφωνα με τον Alvaro Fernandez, διευθύνοντα σύμβουλο της SharpBrains, μιας εταιρίας που ειδικεύεται σε μη παρεισφρητικές τεχνολογίες.
Πηγή : openscience.gr
Το παιχνίδι απευθύνεται σε άτομα με σχιζοφρένεια και στοχεύει στο να τα βοηθήσει να αντιμετωπίσουν τα προβλήματά τους σε ό,τι αφορά την προσήλωση και τη μνήμη τους, τα οποία συχνά συσχετίζονται με αυτήν τη διαταραχή. Στις αρχές του 2012, η εταιρία θα προχωρήσει σε μια δοκιμή με 150 συμμετέχοντες σε 15 διαφορετικά σημεία της χώρας. Στο πλαίσιο της δοκιμής, οι συμμετέχοντες θα παίξουν για μια ώρα, πέντε φορές την εβδομάδα, για έξι μήνες. Αν η ποιότητα ζωής τους βελτιωθεί με αυτήν τη δοσολογία, η Brain Plasticity θα επισπεύσει τη διαδικασία έγκρισης από την FDA.
Μια τέτοια εξέλιξη, είτε πρόκειται για τη σχιζοφρένεια, είτε για κάποια πιο συχνή διαταραχή, όπως η κατάθλιψη ή το άγχος, θα μπορούσε να αλλάξει το τοπίο στην Ιατρική. Η σύνδεση πάντως του FDA με τη βιομηχανία παιχνιδιών σκέψης μπορεί να έχει και μειονεκτήματα: τον Ιούνιο 2010, μια δημοσίευση στο έγκριτο περιοδικό Nature αμφισβήτησε την αποτελεσματικότητα των παιχνιδιών αυτών στη βελτίωση της «φυσικής κατάστασης» του εγκεφάλου. Σύμφωνα πάντως με τον Michael Merzenich, ιδρυτή της εταιρίας Posit Science που ειδικεύεται σε παρόμοια παιχνίδια, η εμπλοκή του FDA ενδεχομένως και να ξεχωρίσει την «ήρα από το σιτάρι» σε αυτό το πεδίο, εντοπίζοντας τα συγκεκριμένα παιχνίδια που μπορεί να έχουν επιδείξιμο και αξιοσημείωτο αποτέλεσμα. Αυτή η διαδικασία επιλογής θα είναι πάντως μια αρκετά πολύπλοκη διαδικασία. Μετά τη δημοσίευση της μελέτης στο Nature, οι αμφισβητίες της ανέφεραν ότι οι περίπου 11 χιλιάδες συμμετέχοντες είχαν προσφερθεί μόνοι τους, ήταν υγιείς και δε δέχτηκαν συγκεκριμένη δοσολογία, καταλήγοντας ότι η ωφέλεια από τη χρήση παιχνιδιών πρέπει να διερευνηθεί πιο αποτελεσματικά. Η προσέγγιση της Brain Plasticity αποσκοπεί σε ένα καλά ορισμένο τμήμα του πληθυσμού και περιλαμβάνει συγκεκριμένη δοσολογία για το πόσο συχνά και για πόση ώρα πρέπει να παίζουν οι συμμετέχοντες για να έχουν αποτελέσματα.
Σύμφωνα με άλλους εμπλεκόμενους, η ενασχόληση της FDA θα είναι ιδιαίτερα αργή και δύσκαμπτη, κάτι που αντίκειται με τις γρήγορες και συχνές διαδικασίες αναβάθμισης και προσαρμογής κατά την ανάπτυξη ενός παιχνιδιού. Παράλληλα, η FDA μπορεί να επιλέξει να μην ασχοληθεί καν με τα εκατοντάδες παιχνίδια που ισχυρίζονται ότι βελτιώνουν τις γνωσιακές μας επιδόσεις, με αμφίβολα πάντως αποτελέσματα. Ένας συμβιβασμός όπου η FDA θα εξέδιδε κατευθυντήριες γραμμές για το τι πρέπει να αναζητούν οι καταναλωτές σε ένα θεραπευτικό παιχνίδι, αντίστοιχα με αυτό που κάνει για τη χρήση των ιατρικών εφαρμογών στα smartphones, μπορεί να είναι η λύση, σύμφωνα με τον Alvaro Fernandez, διευθύνοντα σύμβουλο της SharpBrains, μιας εταιρίας που ειδικεύεται σε μη παρεισφρητικές τεχνολογίες.
Πηγή : openscience.gr