«Χαρτί και μολύβι» πιάνουν τα επιτελεία των κομμάτων για τις ταμειακές
ανάγκες του κράτους από την επομένη των εκλογών.
Ήδη χθες στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ συνάντησαν τον υπουργό Οικονομικών κ. Ζανιά για να λάβουν γνώση της πορείας των δημοσίων οικονομικών. Τα νούμερα όμως «τρομάζουν» αφού μέχρι το τέλος του έτους πρέπει να εισπραχθούν έσοδα-ρεκόρ ύψους 33 δισ. ευρώ, εφόσον μάλιστα δεν αυξηθούν εκ νέου οι κρατικές δαπάνες, ώστε να διατηρηθεί η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους μετά το PSI και το «κούρεμα» των ελληνικών ομολόγων.
Σε κάθε περίπτωση, η εκλογή της νέας κυβέρνησης θα συμπίπτει με την έναρξη του β΄ εξαμήνου του έτους και θα πρέπει να καλυφθεί και το κενό που άφησε η επί δίμηνο ακυβερνησία. Τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού στο α΄ πεντάμηνο δείχνουν ξεκάθαρα μεγάλη χαλάρωση μηχανισμών και πολιτών για τα κρατικά έσοδα. Αν συνεχιστεί ο ίδιος ρυθμός και τον Ιούνιο, με την μηνιαία είσπραξη φόρων να ανέρχεται σε μόλις 3,932 δισ. ευρώ μηνιαίως, στο α΄ εξάμηνο θα έχουν εισπραχθεί μόλις 23,5 δισ. αντί για 28 δισ. που θα έπρεπε για να «βγει» ο ετήσιος στόχος του φετινού προϋπολογισμού για έσοδα 56,1 δισ. ευρώ.
Με αφετηρία τα 23,5 δισ. του α΄ εξαμήνου, το δημόσιο θα πρέπει μετά τον σχηματισμό κυβέρνησης τον Ιούλιο να εισπράττει 5,5 δισ. ευρώ το μήνα (!), ποσό απλησίαστο ακόμα και σε εποχές που το ΑΕΠ της χώρας δεν κατέρρεε με ρυθμούς 7%.
Πέρα από την αναδιαπραγμάτευση που θα επιδιώξει η όποια κυβέρνηση εκλεγεί, θα βαρύνουν οι ανάγκες χρηματοδότησης τρεχουσών δαπανών αλλά και των τυχόν παροχών ή άλλων προεκλογικών «επιταγών».
Ζητούμενο είναι πλέον να φανεί και με ποιους άλλους φόρους, εναλλακτικά ή συμπληρωματικά, μπορεί να επιτευχθεί η είσπραξη των αναγκαίων εσόδων. Αποφασιστικής σημασίας θα αποδειχθεί και η δυνατότητα (ή μη) είσπραξης εσόδων από όλους πόρους πλην των φόρων, όπως τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις ή την αξιοποίηση της περιουσίας του δημοσίου.
Ήδη χθες στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ συνάντησαν τον υπουργό Οικονομικών κ. Ζανιά για να λάβουν γνώση της πορείας των δημοσίων οικονομικών. Τα νούμερα όμως «τρομάζουν» αφού μέχρι το τέλος του έτους πρέπει να εισπραχθούν έσοδα-ρεκόρ ύψους 33 δισ. ευρώ, εφόσον μάλιστα δεν αυξηθούν εκ νέου οι κρατικές δαπάνες, ώστε να διατηρηθεί η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους μετά το PSI και το «κούρεμα» των ελληνικών ομολόγων.
Σε κάθε περίπτωση, η εκλογή της νέας κυβέρνησης θα συμπίπτει με την έναρξη του β΄ εξαμήνου του έτους και θα πρέπει να καλυφθεί και το κενό που άφησε η επί δίμηνο ακυβερνησία. Τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού στο α΄ πεντάμηνο δείχνουν ξεκάθαρα μεγάλη χαλάρωση μηχανισμών και πολιτών για τα κρατικά έσοδα. Αν συνεχιστεί ο ίδιος ρυθμός και τον Ιούνιο, με την μηνιαία είσπραξη φόρων να ανέρχεται σε μόλις 3,932 δισ. ευρώ μηνιαίως, στο α΄ εξάμηνο θα έχουν εισπραχθεί μόλις 23,5 δισ. αντί για 28 δισ. που θα έπρεπε για να «βγει» ο ετήσιος στόχος του φετινού προϋπολογισμού για έσοδα 56,1 δισ. ευρώ.
Με αφετηρία τα 23,5 δισ. του α΄ εξαμήνου, το δημόσιο θα πρέπει μετά τον σχηματισμό κυβέρνησης τον Ιούλιο να εισπράττει 5,5 δισ. ευρώ το μήνα (!), ποσό απλησίαστο ακόμα και σε εποχές που το ΑΕΠ της χώρας δεν κατέρρεε με ρυθμούς 7%.
Πέρα από την αναδιαπραγμάτευση που θα επιδιώξει η όποια κυβέρνηση εκλεγεί, θα βαρύνουν οι ανάγκες χρηματοδότησης τρεχουσών δαπανών αλλά και των τυχόν παροχών ή άλλων προεκλογικών «επιταγών».
Ζητούμενο είναι πλέον να φανεί και με ποιους άλλους φόρους, εναλλακτικά ή συμπληρωματικά, μπορεί να επιτευχθεί η είσπραξη των αναγκαίων εσόδων. Αποφασιστικής σημασίας θα αποδειχθεί και η δυνατότητα (ή μη) είσπραξης εσόδων από όλους πόρους πλην των φόρων, όπως τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις ή την αξιοποίηση της περιουσίας του δημοσίου.